Costurile tratamentului dentar
Când apelăm la tratamentele dentare – indiferent dacă vorbim de o afecțiune, un tratament restaurativ sau lucrări estetice – nu-i ca și cum ne-am cumpăra o obturație, un implant sau o coroniță. Cu banii investiți în îngrijirea dentară ne „cumpărăm” de fapt: stare de bine, mai multă stimă față de propria persoană, un statut social îmbunătățit, relații mai bune cu cei din jur – așadar, o mulțime de motive pentru a zâmbi mai des.
Însă dacă nu vom ști să estimăm corect valoarea unui tratament dentar și ne vom uita doar la preț, s-ar putea ca investiția noastră (dealtfel, una lăudabilă) să se transforme într-o pierdere.
În realitate, costul total al unui tratament dentar cuprinde nu doar costurile inițiale, dar și cheltuielile post-tratament, cheltuieli care adesea pot fi mult mai mari decât costul inițial.
Costurile inițiale
Aceste costuri depind în principal de doi factori: nivelul de prețuri al cabinetului dentar la care apelăm și momentul în care ne începem tratamentul.
A – Prețurile serviciilor dentare
În general, prețurile ar trebui să fie corelate cu nivelul serviciilor dentare oferite. Însă există multe cazuri în care prețurile nu reflectă deloc calitatea serviciilor oferite.
Cabinetele sau clinicile dentare care apelează la o astfel de strategie urmăresc două lucruri. Primul, să lase impresia că oferă servicii de o calitate mai mare decât oferă în realitate. Și al doilea obiectiv, evident, să-și crească marja de profit.
Așa încât, atunci când alegem un cabinet dentar, n-ar trebui să ne uităm doar la prețuri, ci și (mai ales!) la nivelul real al serviciilor pe care le oferă – un criteriu mult mai solid decât cel al prețului. Iar pe baza acestui criteriu am putea împărți cabinetele dentare în trei mari categorii:
1. Cabinete/clinici dentare „low-cost” – care de obicei (dar nu întotdeauna) oferă prețuri mici, pentru a-și asigura un flux cât mai mare de pacienți. Însă pentru a putea oferi astfel de prețuri (sau pentru a-și crește marja de profit), aceste cabinete vor fi nevoite:
a) să-și reducă drastic cheltuielile de operare, sacrificând astfel calitatea tratamentelor dentare – materiale cât mai ieftine, protocoale la limita legalității, medici nu foarte iscusiți, singurii dispuși să lucreze pe bani mai puțini și să mai închidă ochii la nerespectarea protocoalelor;
b) să trateze pacienții într-un ritm accelerat, pentru a-și crește volumul de încasări pe unitatea de timp.
2. Clinici dentare Premium – care oferă prețuri medii sau ceva mai mari, în funcție de nivelul serviciilor și strategia de business pe care și-o aleg. Pacienții care apelează la servicii dentare din această categorie, vor beneficia însă de:
a) tratamente de bună calitate, respectiv, lucrări dentare cu fiabilitate și durabilitate ridicată – întrucât se folosesc materiale, instrumentar și aparatură performante, fiindcă există o abordare multidisciplinară cu medici specialiști bine pregătiți, fiindcă se aplică protocoale stricte de sterilizare și tratament;
b) dotări și facilități care îmbunătățesc confortul și experiența generală a pacientului la dentist.
3. Clinici de lux – cu prețuri mari și foarte mari – care, pe lângă tot ceea ce asigură clinicile Premium, mai oferă în plus și:
a) cele mai în vogă aparaturi și tratamente (dar care nu-s neapărat și cele mai eficiente);
b) facilități cu totul speciale și un statut de exclusivitate pentru pacienții lor.
B – Momentul începerii tratamentului
Costurile inițiale pentru tratarea unei afecțiuni dentare depind mult de viteza cu care este depistată și tratată afecțiunea respectivă. Așa încât, pentru a ne reduce aceste costuri trebuie să avem în vedere:
1. Vizite regulate la dentist, pentru a se putea depista afecțiunile dentare într-un stadiu cât mai incipient. Medicii recomandă un control cel puțin o dată la 6 luni, chiar dacă considerăm că nu avem nicio problemă. Însă în niciun caz n-ar trebui să depășim termenul de un an!
2. Demararea rapidă a tratamentului, odată ce medicul a depistat o problemă dentară.
Afecțiunile dentare pot evolua rapid. Și dacă nu începem tratamentul imediat, nu doar complexitatea tratamentului și, implicit, și costurile lui vor crește. Dar riscăm ca afecțiunea să se transforme într-una ireversibilă și să ajungem să ne pierdem o parte dintre dinți sau chiar întreaga dantură!
Cheltuielile post-tratament
Sunt trei tipuri de cheltuieli pe care ar trebui să le luăm în considerare după un tratament dentar:
A – Costuri de întreținere
În cazul unor tratamente (cum ar fi inserarea implanturilor sau tratamentele parodontale) sunt necesare măsuri speciale de îngrijire personală, dar și controale periodice sau igienizări profesionale (detartraje supragingivale sau subgingivale).
Însă costurile aferente acestor servicii sunt relativ reduse și cât se poate de rentabile, întrucât cresc șansele de succes ale tratamentului și durabilitatea lucrărilor dentare.
B – Cheltuieli cu refacerea lucrărilor
Așa cum dinții noștri naturali nu rezistă o veșnicie (mai ales dacă nu-i îngrijim suficient), este rezonabil să ne așteptăm ca nici lucrările dentare să nu fie eterne, chiar dacă sunt făcute din materiale artificiale.
Durabilitatea unei lucrări dentare depinde în special de următorii factori:
1. Calitatea tratamentului inițial. Și când spunem asta nu ne referim doar la materialele folosite, ci la toți factorii implicați într-un tratament dentar: medici, aparatură, laboratorul în care se confecționează lucrările dentare, protocoale folosite etc.
2. Modul în care o vom îngriji. Iar aici trebuie să reținem că, întotdeauna, costurile de întreținere sunt mult mai mici decât cele de refacere a unei lucrări.
Așa încât, putem avea lucrări de foarte bună calitate care, dacă sunt bine îngrijite, pot rezista decenii sau chiar o viață întreagă, fără niciun fel de reparații. Și, pe de altă parte, putem avea lucrări sau tratamente pe care să fim nevoiți să le refacem după doar câteva luni de zile.
C – Costul remedierii problemelor
Sunt multe probleme, unele chiar foarte grave, care pot apărea în urma unui tratament prost efectuat, realizat în condiții nesterile sau care nu respectă protocoalele medicale.:
- mobilizarea sau compromiterea totală a unor dinți (relativ) sănătoși, retracții gingivale, chisturi dentare, periimplantite, sinuzite odontogene, infecții osoase, lezări ale nervilor (ce pot provoca pareză facială);
- iar dacă protocoalele de sterilizare și dezinfecție nu sunt respectate, chiar boli infecțioase foarte grave, cum ar fi Hepatita C sau infectare cu virusul HIV.
Ei bine, costurile pentru a remedia astfel de probleme (în cazul fericit în care mai pot fi remediate) pot fi mult mai mari decât tot ce ai cheltuit vreodată pentru a-ți îngriji dantura. Fără să mai vorbim și de costurile de timp, stres și sănătate pe care le vei suporta într-un astfel de caz.
Așadar, în medicină nu e deloc la fel ca în cazul unei călătorii cu avionul, unde putem renunța cu ușurință la o masă caldă sau un bagaj în plus. Aici orice „scurtătură” va avea repercursiuni – poate nu imediat, însă pe termen lung, cu siguranță!
Și de aceea, în cazul tratamentelor dentare, cele mai mari costuri pe termen mediu și lung le vor avea (în mod paradoxal) tocmai cei care aleg serviciile dentare „low-cost”. Ei pot ajunge să plătească (per total) pentru un tratament „low-cost” mai mult decât ar fi plătit dacă-și tratau dantura într-o clinică de lux.
Prețul e ceea ce plătești.
Warren Buffett
Valoarea e ceea ce primești.
Dar cum putem distinge?
Cum putem decela între o clinică care oferă într-adevăr servicii de calitate și una care nu e altceva decât un „low-cost” cu un „gard” mai frumos vopsit?
Păi într-o țară în care sunt atât de răspândite practici de amăgire a clienților cum ar fi:
- recenzii fictive așazis „de la clienți”, care se vând „la kilogram” pe platformele de Anunțuri;
- reputații falsificate pentru pagini web (în scop de poziționare mai bună în căutări) ce se obțin plătind unor site-uri cu trafic foarte mare un fel de „taxă de protecție” ca să strecoare în paginile lor și un link (invizibil) către pagina ta – o metodă menită să fenteze algoritmul Google de clasificare;
- platforme online prin care poți angaja adevărate armate de „influenceri” ca să îți laude firma sau produsele, deși ei nici nu au văzut vreodată produsele respective;
într-o astfel de țară, deci, devine foarte clar că nu putem să ne bazăm pe ce vedem sau auzim pe net.
Ca atare, nu-ți rămâne decât o singură soluție eficientă: să testezi tu însuți calitatea serviciilor (sau cineva apropiat în care poți avea încredere). Cel mai adesea, te vei lămuri după prima consultație.
Iar pe final, o oportunitate
Clinica dentară HQ Medical a lansat recent o campanie promoțională, prin care oferă (pentru un număr limitat de pacienți) reduceri atractive la cele mai valoroase lucrări dentare.
Este ocazia perfectă pentru tine să experimentezi serviciile dentare premium.